Wednesday, September 5, 2018

Tempahan grill dan pagar.

Tempahan grill dan pagar dibuat dengan kenalan Abe Yie. Sebutharga yang diberikan adalah sebanyak RM10,900 iaitu RM4,000 untuk grill dan RM6,900 untuk pagar (2 pagar dan 1 autogate). Bagi tempahan grill dan pagar, pada asalnya ingin pergi ke kedainya dahulu kerana ingin melihat jenis-jenis besi yang digunakan tetapi Abe Yie memaklumkan bahawa kenalannya tidak banyak barang-barang dan membuat grill dan pagar jika menerima tempahan. Memang terasa agak kecewa kerana takut pembuat grill silap memilih besi. Kami membayar harga bagi grill dahulu kerana masih belum membuat keputusan bagi corak pintu pagar.

Beberapa hari selepas itu, isteri memaklumkan di tempat kerjanya juga ada kontraktor yang membuat grill dan pagar dikenalai Emy. Penerangan Emy tersebut tentang spesifikasi serta harga bagi grill dan pagar juga lebih jelas. Beliau juga mempunyai kedai dimana boleh melihat contoh - contoh besi yang digunakan. Oleh itu pada hari cuti, kami pergi ke kedai beliau untuk melihat contoh besi dan beliau juga menawarkan harga yang lebih murah dari kontraktor Abe Yie. Kami berasa serba salah dalam pemilihan kontraktor pagar kerana tidak mahu mengecewakan Abe Yie.

Selang beberapa hari, pihak kontraktor grill telah menghantar gambar grill yang telah dibuat kepada isteri saya. Alangkah kecewanya apabila grill yang dibuat tidak menepati citarasanya. Kami ingat kontraktor faham dengan corak yang diinginkan tetapi tidak. Oleh kerana kejadian ini, maka terus membatalkan tempahan pagar dengan beliau. Pagar akan ditempah dengan Emy.

No comments:

Post a Comment