Sunday, October 7, 2018

Cabaran mengurus pembinaan rumah.

Dalam menguruskan pembinaan cabaran yang dihadapi antaranya adalah:

1. Bekerja jauh dengan tapak pembinaan.
- Oleh kerana saya bekerja jauh dan isteri sibuk menguruskan hal anak maka terdapat beberapa kesukaran mengendalikan pembinaan rumah bermula dengan lakaran pelan lagi. Pelan yang dilukis adalah masih perlu diperbaiki, tetapi saya bekerja jauh maka saya menerima sahaja apa yang telah dilukis. Selain itu, pemantauan hanya dapat dilakukan pada cuti hujung minggu sahaja.

2. Pembinaan diuruskan oleh kontraktor kampung.
- Gelaran kontraktor kampung saya beri kerana Abe Yie tidak terlibat secara langsung dengan pembinaan rumah. Masalah terjadi apabila beberapa maklumat yang saya beritahu Abe Yie tidak sssai kepada tukang rumah. Sebagai contoh, pada asalnya saya ingin menukar posisi pintu tandas tetapapabila pergi ke tapak rumah, tukang rumah membuat posisi pintu di tempat mengikut pelan rumah. Selain itu, kami juga telah memberitahu Abe Yie untuk membuat saluran air untuk mesin basuh, tetapi tidak dibuat maka nding masuk ke tandas. Terdapat beberapa masalah juga seperti tidak cukup simen dan pasir menyebabkan tukang rumah terpaksa bercuti.

3. Rakan kerja kontraktor yang kurang kompeten.
- Rakan kerja Abe Yie yang didapati menjadi faktor kelewatan siapnya rumah ini adalah tukang pasang atap, tukang buat grill dan tukang buat tingkap/kabinet. Untuk pemasangan atap mengambil masa 2 bulan dan tukang rumah terpaksa bercuti kerana tidak dapat melaksanakan kerja memplaster dinding. Untuk tukang buat grill dan tukang pasang tingkap/kabinet terpaksa menelefon banyak kali untuk menyiapkan kerja mereka. Pendek kata mereka ini hanya mencemar nama Abe Yie sahaja dan tidak boleh diharap. Untuk tukang buat grill harga yang diberi adalah mahal dan tidak berbaloi. Untuk harga tingkap dan kabinet tidak pasti kerana tidak buat sebarang survey dengan kedai lain.

4. Perlu pandai mengawal perbelanjaan barang.
- Pada awalnya Abe Yie menjangkakan untuk siap satu rumah mungkin anggaran kos adalah sebanyak RM100-105/kaki. Tetapi apabila saya membuat kiraan, jika saya menyerahkan kesemua kepada Abe Yie, mungkin belanja boleh meningkat menjadi RM120-125/kaki. Ini adalah kerana Abe Yie mahu membuat rumah yang nampak cantik seperti pembinaan syiling bertingkat, penggunaan cat premium banyak lapis serta pembelian mozek mengikut citarasa tuan rumah. Untuk barang seperti cat,mozek,kelengkapan tandas perlu banyak membandingkan harga dan membuat bajet agar belanja tidak lari dari yang dirancang.


1 comment:

  1. Your Affiliate Money Making Machine is waiting -

    Plus, getting it running is as easy as 1--2--3!

    This is how it all works...

    STEP 1. Choose which affiliate products the system will promote
    STEP 2. Add push button traffic (this ONLY takes 2 minutes)
    STEP 3. Watch the system grow your list and sell your affiliate products all for you!

    Do you want to start making profits?

    Your MONEY MAKING affiliate solution is RIGHT HERE

    ReplyDelete