Monday, April 23, 2018

Buat rumah dengan kontraktor

Sekitar bulan Jun 2016 (jika tidak silap), telah terjumpa iklan di dalam Facebook dimana pihak kontraktor telah menawarkan rumah berharga RM95,000 sahaja dengan keluasan 1400 kps. Harga yang ditawarkan sungguh murah kerana rumah yang dibina siap dengan mozek seluruh ruang bilik dan dengan atap genting. Rumah dikira jatuh ke RM67/kps. Ini lebih murah dengan bajet asal yang telah saya buat untuk membina rumah sendiri iaitu RM85/kps.

Tanpa membuat membuang masa saya pergi pejabat kontraktor untuk bertemu dengan wakil untuk bertanyakan mengenai rumah yang ditawarkan. Pada ketika itu, saya tidak terfikir akan perkara luar jangka kerana pihak kontraktor sendiri sedang membuat projek tersebut di beberapa tempat. Saya membayar deposit sebanyak RM3000 dimana wakil kontraktor menyatakan wang deposit akan ditolak pada harga rumah. Saya dan isteri ada melawat tapak rumah Bachok dan berpuas dengan kecepatan pihak kontraktor membuat rumah tersebut.

Oleh kerana rumah tersebut mempunyai 3 bilik dan saya mempunyai anak yang ramai maka saya telah meminta kontraktor menambah keluasan rumah tersebut. Rumah tersebut ditambah menjadi keluasan kira-kira 1800kps dimana saya perlu menambah RM105 setiap kaki persegi. Oleh itu saya perlu membayar kira-kira RM137,000 kepada pihak kontraktor. Rumah tersebut akan menggunakan pinjaman kerajaan. Pada bulan Januari 2017, pihak wakil kontraktor memaklumkan bahawa pelan adalah tidak lulus kerana tidak cukup 20 kaki untuk ruang bahagian hadapan. Saya agak kecewa namun ada satu lagi rumah yang ditawarkan pihak kontraktor berharga RM98,000 dengan keluasan 1436kps. Rumah adalah 4 bilik dan 3 bilik air. Mengikut pihak kontraktor rumah dapat disiapkan dalam masa 6 bulan dan bayaran mengikut progress sebanyak 5 kali bayaran.

Bayaran pertama sebanyak RM19600 dibuat pada 26/3/2017 kepada kontraktor.

No comments:

Post a Comment