Thursday, April 19, 2018

Pengenalan

Blog ini dibuat khas untuk berkongsi pengalaman pembinaan rumah sendiri. Perancangan untuk membina rumah sendiri bermula pada tahun 2016. Setelah membuat carian lot tanah, tanah yang dipilih adalah di Kg Gong Bayor, Besut. Tanah dibeli adalah berkeluasan 958m2 dan berharga RM60,000. Harganya murah kerana bentuk tanah sedikit segitiga berbanding tanah lot besebelahan yang mempunyai bentuk segiempat tepat. Tanah dibeli menggunakan pinjaman kerajaan.

Draf awal untuk membina rumah adalah berkeluasan kira-kira 1800 kaki persegi. Rumah mempunyai 5 bilik dan 4 bilik air. Bajet asal yang diperuntukkan untuk membina rumah adalah RM153,000, (RM85/kps) dimana harga tersebut adalah harga rumah sahaja dengan spesifikasi binaan murah ke sederhana. Rumah akan dibina menggunakan pinjaman kerajaan sebanyak RM200,000 dimana baki sebanyak RM47,000 akan digunakan untuk membayar caj peguam, membuat pagar, grill, kabinet dapur, membeli perabot dan perkakasan elektrik baru. Rumah dijangka dimulakan pembinaan pada awal 2017 apabila wang KWSP dapat dikeluarkan.

Pembinaan rumah tanpa menggunakan khidmat pihak kontraktor adalah kerana faktor kewangan. Pihak kontraktor menawarkan khidmat bina rumah bermula RM115/kps. Ini bermakna jika keluasan 1800 kps maka saya perlu membayar sebanyak RM207,000. Oleh itu, jika menguruskan pembinaan rumah sendiri adalah lebih jimat. Bacaan mengenai pembinaan rumah sendiri di internet juga menjadi satu motivasi untuk menguruskan sendiri pembinaan rumah idaman.

No comments:

Post a Comment