Sunday, April 29, 2018

Kontraktor bermasalah.

Pihak kontraktor telah meminta untuk membayar kemajuan binaan rumah untuk ansuran ke dua walaupun fasa pertama masih belum siap lagi. Dalam surat perjanjian menyatakan bahawa bayaran kali kedua dibuat setelah pihak kontraktor selesai membina tiang konkrit. Kemajuan di tapak baru sahaja selesai pembinaan tapak stump. Mengikut pihak kontraktor bayaran perlu dilakukan kerana mahu memesan barang-barang binaan. Namun kami tidak bersetuju untuk membuat bayaran kerana kemajuan fasa pertama masih belum siap lagi. Oleh kerana tidak bersetuju untuk membuat bayaran maka pihak kontraktor membawa balik pekerja di tapak rumah pada bulan Mei tanpa menyiapkan dahulu fasa pertama.

Setelah lebih sebulan pembinaan terbengkalai, pihak kontraktor dihubungi untuk mengetahui bilakah untuk menyambung pembinaan rumah. Pihak kontraktor memberi alasan bahawa perjanjian untuk membina rumah adalah selama 18 bulan oleh itu pihak kontraktor tidak perlu tergesa-gesa untuk menyiapkan rumah tersebut. Kami berasa tidak puas hati kerana tempat yang ditinggalkan telah naik semak dan mahu pihak kontraktor supaya menyiapkan dahulu untuk fasa 1 iaitu sehingga siap binaan tiang sahaja. Namun alasan sama diberikan pihak kontraktor iaitu ia akan menyiapkan dalam masa 18 bulan. Temujanji dengan pemilik syarikat sendiri untuk menyelesaikan masalah ini tidak berjaya kerana mungkin pemilik mungkin sangat sibuk dengan projek berjuta-juta di tempat lain.

Oleh kerana sikap sambil lewa pihak kontraktor untuk menyiapkan rumah ini maka terpaksalah membatalkan perjanjian bina rumah ini. Pada bulan Ogos 2017, perjanjian bina rumah dibatalkan dimana pihak kontraktor membayar balik separuh bayaran yang telah dibuat iaitu RM9800. Setelah perjanjian dibatalkan, kami mendapat tahu bahawa pihak kontraktor memang bermasalah dimana di tempat lain juga ia telah meminta bayaran tanpa menyiapkan dahulu rumah mengikut perjanjian.




Keadaan tapak rumah yang telah naik semak samun setelah ditinggalkan oleh pihak kontraktor lebih dua bulan. Hanya tapak stump sahaja yang dibina berbanding perjanjian yang menyatakan kontraktor perlu menyiapkan pembinaan sehingga tiang bangunan.



1 comment:

  1. Assalam...baru terserempak dengan blog ni...nice sharing...sakit nya hanya mereka yang pernah terkena je tahu..betul kan? So camne...? Duit nye dapat balik dah ke?

    ReplyDelete