Tuesday, May 1, 2018

Membina rumah dengan tukang.

Setelah menamatkan pembinaan rumah dengan kontraktor, pembinaan diteruskan dengan melantik tukang rumah. Tukang rumah adalah abang kepada jiran sebelah rumah. Semasa proses pembelian tanah, rumah sebelah masih dalam proses pembinaan iaitu dalam proses pemasangan mozek dan ketika melawat tapak rumah tukang tiada. Selepas rumah jiran siap dan berjumpa sendiri dengan tuan rumah barulah tahu yang pembinaan rumah diuruskan oleh abang beliau sendiri.

Berdasarkan pengamatan terhadap binaa rumah jiran, boleh dikatakan tukang rumah adalah seorang yang teliti. Oleh itu, tanpa membuang masa terus bersetuju untuk meneruskan pembinaan dengan tukang tersebut. Sebelum pembinaan dimulakan, pelan rumah perlu dibuat dahulu kerana ingin memohon pinjaman kerajaan.

Tukang rumah dipanggil Abe Yie. Beliau bertugas sebagai penyelia pembinaan rumah. Ini kerana beliau tidak terlibat dalam membina rumah tetapi lebih kepada pemantauan serta terlibat dalam pembelian barang-barang binaan. Untuk semua pembinaan akan diuruskan termasuk tempahan frame pintu/tingkap,pemasangan mozek, wiring, pembuatan grill/pagar dan kabinet dapur. Beliau telah mempunyai kenalan-kenalan yang melaksanakan tugas-tugas tersebut. Bayaran akan diberi kepada beliau untuk menempah serta membeli barang-barang.

Pelukis pelan yang dilantik adalah kenalan kepada abang ipar tukang. Pelan adalah berdasarkan pelan asal kontraktor dengan beberapa tambahan. Jumlah keluasan pelan keseluruhan adalah 1846kps. Kos bagi lukisan pelan termasuk kos submit ke IWK/majlis sebanyak RM 4362.20. Pelan telah dihantar oleh pelukis pelan pada bulan Oktober 2017.

Pada akhir bulan Januari 2018, barulah pelan dapat diambil di majlis daerah. Kalau diikutkan agak lambat proses tersebut. Saya tidak pasti mengapa proses tersebut lambat. Mengikut pelukis pelan,pihak majlis yang lambat proses. Tetapi apabila ditanya pihak majlis, mereka mengatakan bahawa pelan telah lama lulus tetapi pihak pelukis pelan yang tidak membuat susulan. Apa-apa pun bersyukur kerana pelan diluluskan tanpa denda kerana kalau diikutkan di tapak telah buat buat stump. Bayaran sebanyak RM720 dikenakan bagi sumbangan majlis dan papan tanda kelulusan binaan.


No comments:

Post a Comment