Wednesday, May 2, 2018

Pembinaan dimulakan.

Pembinaan dimulakan sebaik sahaja selesai proses penilaian oleh pihak JPPH pada 18 Mac 2018. Bayaran sebanyak RM10,000 dibayar kepada tukang untuk membeli barang dan upah pekerja.  Perincian kos barang dan upah akan dibuat setelah selesai pembinaan rumah nanti. Pada peringkat awal barang yang dibeli termasuk kayu,simen,besi dan bahan-bahan asas yang lain. Untuk menjimatkan kos, tukang tidak membuat stor menyimpan barang. Cukup sekadar menutup barang-barang dengan kanvas sahaja kerana mengikut tukang ketika membuat rumah adiknya, barang-barang tiada yang hilang. Membuat stor hanya membazir duit sahaja dan selepas selesai binaan rumah perlu dirobohkan. Pada peringkat ini, terlupa untuk mengambil gambar kemajuan kerja di tapak rumah

Pada 26 Mac 2018, bayaran kali kedua dibuat sebanyak RM15,000. Bayaran dibuat untuk menempah frame dan pintu kayu. Hanya pintu utama dan pintu belakang sahaja yang ditempah kerana menurut tukang, kayu yang ditempah mempunyai ketahanan yang lebih lama. Kedua-dua pintu ini terdedah kepada hujan dan panas oleh itu perlu untuk memilih kayu yang tahan lama.  Kayu untuk dibuat pintu dipastikan betul-betul berkualiti oleh tukang kayu.  Bagi pintu bilik, pintu siap dibeli di kedai sahaja kerana lebih murah. Tempahan tingkap juga dibuat di kedai rakan tukang. Frame tingkap adalah frame aluminium sahaja kerana lebih murah berbanding kayu.

Bayaran kali ketiga sebanyak RM12,000 dibuat pada 8 April. Bayaran ini digunakan untuk membeli tiang dan batu-bata sertaa upah pekerja.

Gambar kemajuan kerja pada 13 April 2018, 25 hari selepas pembinaan dimulakan. Tapak rumah siap disimen.



Gambar selepas sebulan kerja dimulakan. Tiang rumah mula dinaikkan.



Gambar 2 hari selepas, 20/4/2018. Jongkong bata telah banyak diikat dibahagian bilik.




No comments:

Post a Comment